Recenze: Space Run: Fast and Safe Delivery

Nositel jednoho z nejmužnějších jmen v galaxii Buck Mann má povolání, které se na první pohled může zdát nudné, neboť dopravuje zboží z jednoho místa na druhé. Situaci ale mění, že to celé dělá ve vesmíru se svými vesmírnými loděmi a práci mu neustále komplikují vesmírní piráti, kteří mají o věcičky, které přepravuje zjevně velký zájem.

Space Run je v záplavě nových her dost snadné přehlédnout, neboť vypadá jako tuctová hra s vesmírnými loděmi + generický název taky úplně nepomáhá. Naštěstí mi však o hře řekl můj pečivový kolega, kterého hra zaujala určitou podobností s deskovkou Galaxy Trucker. A jsem rád, že se tak stalo, protože Space Run se po chvilce zkoumání ukáže být zajímavou hrou.

Jde o tower defense, nicméně dost odlišný od zbytku her tohoto žánru. Nepřátelé se totiž nepohybují k vám, ale vy se pohybujete k nepřátelům… a přesto stále stavíte věže! Jak je to možné? Povrch vaší vesmírné lodě je totiž rozdělen na políčka, na která stavíte jednotlivé věže. Nejprve rozmístíte náklad, který je nutné přepravit, a po odstartování získáváte peníze, za které stavíte různé útočné věže, obranné věže a posilňující věže. Loď celou dobu letí sama od sebe ke svému cíli, zatímco narážíte na různé nepřátelské lodě, které se vás snaží zničit pomocí stejných věží, které máte na sobě vy, ale můžete zaútočit také na neutrální lodě a získat od nich peníze. Ty totiž získáváte především ničením všeho, co okolo sebe uvidíte. Úkolem je, jak z podnázvu hry vyplívá, doručit zboží v co nejlepším stavu co nejrychleji. Pokud se vám to podaří, dostanete na konci mise peníze, za které si můžete koupit nové věže, případně pro již vlastněné nakoupit upgrady.

Hra je náročnější než běžné tower defense hry, což souvisí s tím, že věže nerozmisťujete na předem definovaná místa, okolo kterých se budou pohybovat nepřátelé, ale po celém povrchu vaší vesmírné lodi. Musíte tedy dopředu odhadnout vhodná místa na rozmístění laserových věží (které musí být na kraji), raketových věží (které nemusí být na kraji, ale nemohou měnit směr střelby), štítových věží, které zvyšují obranu ve svém okolí a bez kterých jsou věže během pár sekund zničené, a navíc jakékoli silnější věže musí být zásobovány energickými věžemi umístěnými vedle nich. A aby toho nebylo málo, tak musíte stavět motory, které navyšují vaši rychlost a jsou nutné, pokud chcete zboží doručit do cílové stanice včas. Jak vidíte, management věží je velmi složitý a problematizuje ho fakt, že na začátku mise, kdy rozmisťujete zboží a první věže, nemáte ponětí, z které strany na vás nepřátele zaútočí (pokud nehrajete misi víckrát), což management ještě více problematizuje. Také peníze, za které stavíte v průběhu mise věže, jsou dosti omezené, což obtížnost navyšuje ještě o několik levelů.

komiks31

Space Run je pro mě zatraceně rozporuplnou hrou, protože některé aspekty se mi na ní opravdu hodně líbí a některé mě opravdu hodně iritují. Začněme těmi iritujícími, ať máme veselejší časy před námi. Zásadní problém vidím v tom, že v průběhu každé mise začne vládnout obrovský chaos, a to kvůli velkému množství nepřátel, které se na vás vrhá a je nemožné stíhat zaráz měnit úhel střelby věží, regenerovat štíty, opravovat věže, stavět nové, sbírat peníze vypadlé z nepřátel a především přemýšlet nad tím, jaké věže se vám budou v nadcházejících momentech hodit, protože na to prostě není čas. Nejhorší je, že jde o problém, který by šel velice snadno vyřešit tím, že by do hry byla dána možnost kdykoli hru zapauzovat, provést všechny akce a znovu ji odpauzovat. Jde o docela velký dick move od vývojářů, neboť hra je vystavěná tak, že pokud chce být hráč v misích úspěšný, musí své kroky dobře promýšlet, nicméně na promýšlení mu nebyl dán žádný čas.

Co hra naopak dělá dobře, je že udržuje v hráči zájem. Buck Mann pracuje pro pět zaměstnavatelů, jejichž mise dělá střídavě a všechny vyžadují zcela jinou taktiku. U prvního zaměstnance převáží běžné kontejnery, u druhého chemický náklad, který po zničení vybuchne a poškodí kus lodi, u třetího vesmírné turisty, kteří vyžadují výhled na vesmír a musí být postaveni na kraji lodě, u čtvrtého mimozemské krystaly, které narušují energii nutnou pro chod věží, a u pátého robotickou umělou inteligenci, která musí být na lodi rozmístěna podle předem daných pravidel. Jde o solidní dávku variability, která prakticky znemožňuje stereotyp.

Hra je také vizuálně povedená, vesmírné lodě vypadají trošku jako lego stavebnice, což kupodivu dobře koresponduje s herními mechanikami. Hra má také překvapivě dobrou příběhovou prezentaci skládající se z nadabovaných rozhovorů moc pěkně nakreslených statických postaviček. Dialogy se možná až moc snaží být vtipné, takže často spadají do laciných vtípků, nicméně je to roztomilé a člověk se občas zasměje.

Obecně beru hru jako velmi příjemné překvapení, které však dělá zbytečné chyby znemožňující poklidné hraní bez zbytečné frustrace. Nikdy bych neřekl, že být vesmírnou variací na řidiče náklaďáků může být docela zábavné.

Bronzový krajíc

Categories: Recenze | 1 Comment

One thought on “Recenze: Space Run: Fast and Safe Delivery