Recenze: Shovel Knight

Lopatový rytíř a štítová rytířka byli před nějakou dobou legendárními hrdiny, dokud je jejich hrdinské aktivity nezavedly do tzv. Věže osudu. Tam byla vypuštěna jakási děsivá kletba, která pohltila štítovou rytířku a uvěznila ji ve věži. Lopatový rytíř z toho upadl do deprese a začal se věnovat zahradničení, aby zapomněl. Toho využila zlá kouzelnice, která spolu se svou ligou osmi rovněž zlých rytířů začala dělat v království různé lumpárny. Ideální chvíle, aby se lopatový rytíř vzchopil a praštil zlo po hlavě svou lopatou. Ano, lopatou. Lopatový rytíř skutečně bojuje lopatou.

Shovel Knight je hra, které jsem fandil a v kterou jsem vkládal velké naděje již v době její kampaně na Kickstarteru, která dopadla víc než úspěšně. Koncept hry byl jednoduchý – výrazná retro stylizace, mechaniky čerpající z her jako DuckTales nebo Mega Man a samozřejmě naprosto geniální motiv rytíře bojujícího lopatou.

Většinu času pobíháte po klasických 2D plošinovkových levelech, kde skáčete po levitujících platformách, vyhýbáte se ostnům, bouráte překážky, nacházíte skrýše, sbíráte poklady a bojujete s nepřáteli. Základní dva útoky jsou bouchnutí lopatou a bodnutí lopatou z výskoku, což je stejný způsob boje, jakým útočil strýček Skrblík v DuckTales. Dále má lopatový rytíř ještě speciální schopnosti, na jejichž použití je potřeba mana, jde o různé magické střely apod. Na konci každého levelu navíc čeká boss v podobě jednoho z ligy zlých rytířů.

Peníze jsou ve hře dost důležité, v herním světě jsou dvě města, ve kterých lze nakupovat spousta věcí, jako je např. vylepšení zdraví a many, speciální útoky, brnění a magické schopnosti. Peníze získáváte sbíráním cenností, kterých je opravdu velké množství, nicméně o ně lze velice snadno přijít, protože smrt v Shovel Knightovi funguje podobně jako v Dark Souls – přijdete o peníze (v tomto případě naštěstí pouze o část) a jakmile se dostanete zpět na místo své smrti, můžete si je vzít zpět, což může být obtížné, pokud jste zemřeli v nějakém špatně dosažitelném místě.

komiks30

Když už jsme u té obtížnosti, tak hra začne velmi zlehka, nicméně postupem času se začne obtížnost relativně velkými skoky navyšovat, přičemž ke konci jsem se už nevyhnul několika silným rage momentům, během kterých jsem i párkrát zašermoval pěstičkou ve vzduchu, nicméně obtížnost dost závisí na tom, jak je hráč zkušený v (zejména retro) plošinovkách. Obtížnost také souvisí také se svižným tempem hry, takže pomůžou rychlé reflexy.

Dosti zásadní jsou v Shovel Knightovi souboje s bossy, kterých je ve hře skoro dvě desítky. Nejsou zde pouze boss fighty s rytíři na konci levelů, ale na několik z nich narazíte také během cestování po mapě, nebo v některých nepovinných lokacích. Boss fighty jsou opravdu hodně pestré, každý boss má relativně velký počet různorodých útoků a vyžaduje odlišnou taktiku, ale ve většině případů se vyplatí bojovat ofensivně, tedy stylem „zlikviduj bosse dřív, než on stihne zlikvidovat tebe“. Jinak bossové jsou velice vtipné a originální postavy, zejména osm zlých rytířů. Je tu šarmantní vrtulový rytíř s rapírem, polární rytíř, který má vikinskou vizáž a bojuje obří lopatou na sníh, morový rytíř s maskou renesančního lékaře vrhající chemické výbušniny nebo krtčí rytíř s obrovskými drápy, kterými se neustále zahrabává do země.

Hra umí obecně opravdu dobře variovat a neustále přicházet s něčím novým. Všechny levely jsou od sebe do velké míry odlišné nejen vizuálně (je zde hřbitov, verneovská ponorka, lávové doly, mechanický hrad, zamrzlá jeskyně a spousta dalších), ale každý také přichází s nějakým novým druhem překážek a nepřátel, takže mechanický hrad je např. plný jezdících pasů a vzducholoď silných větrů, které hráči znepříjemňují pohyb. To je samozřejmě velká přednost, neboť hráč může být neustále natěšen na to, co ho ještě čeká v následujících levelech.

man-shovel-hemera-630x420

Musím také zmínit vydařenou grafickou stránku, neboť i přes pixelové provedení jsou prostředí (zejména pozadí levelů) krásně vykreslená a postavy výborně naanimované. Kapitola sama o sobě je také hudba, která pro mě byla velkým překvapením, protože doslova každá skladba od úvodního menu až po doprovod závěrečného boss fightu je nejen příjemná na poslech, ale také opravdu chytlavá. Soundtrack se určitě hodí také na samostatný poslech, např. během okopávání zahrady by to bylo hodně stylové.

Překvapil mě i příběh, který je jednoduchý a má klasickou skořápku záchrany princezny, nicméně má až dojemný melancholický nádech, na kterém mají podíl především snové scény po dokončení některých levelů a překvapivě silná závěrečná sekvence. Jinak je ale hra především čuryna (takového toho roztomile ujetého typu). Všechny postavičky, na které hráč v průběhu hry narazí, jsou něčím vtipné a občas lze narazit na momenty, u kterých se nejde hlasitě nezasmát, např. naprosto fenomenální scéna s rybím králem.

Jak se ze všeho, co jsem doposud napsal, může zdát, Shovel Knight je hra, která je v podstatě recenzentským snem, neboť je opravdu radostí vyjmenovávat všechny možné superlativy, kterými se hra může pochlubit. Je vidět, že vývojáři si dali záležet opravdu na každém atributu hry. Prakticky vzali to nejlepší ze starých plošinovek z přelomu 80. a 90. Let a doplnili jim to, co jim v tehdejších dobách chybělo. Hru si navíc opravdu užijí hráči, kteří v zmiňované éře vyrůstali, neboť nostalgický nádech je hluboký. Shovel Knight ve mně vzbuzoval pocit, jako bych ho už kdysi dávno v časech walkmanů a Pevnosti Boyard hrával.

Spolu s Broken Age je pro mě Shovel Knight znamením, že Kickstarter je úžasný prostředek pro zrealizování projektů, které mají obrovský potenciál stát se výbornou hrou, ale za normálních okolností by nemohly vzniknout. Jsem nesmírně rád, že se rytíř s lopatou povedl, neboť se suverénně prokopal do mého hráčského srdce.

Zlatý krajíc