Recenze: The Wolf Among Us

Bylo nebylo. Všemi milované pohádkové postavy byly kdysi dávno vyhnány ze svého pohádkového světa za sedmero vším a musely se uchýlit do exilu v našem světě, konkrétně v nějaké zapadlé čtvrti amerického velkoměsta, kde žijí již několik století a jsou chráněny kouzly, aby nebyla jejich totožnost prozrazena obyčejným smrtelníkům. Bohužel náš svět není úplně pohádkový, a proto se uchylují k drogám, prostituci, krádežím a občas i vraždám. Těmto činnostem se snaží zabránit překvapivý hrdina, kterým je místní šerif Bigby Wolf, dříve znám jako velký zlý vlk, který zblajznul Červenou karkulku.

The Wolf Among Us je epizodická adventura od vývojářů z Telltale Games, kteří už mají epizodických adventur na krku hodně, např. Sam and Max, Tales of Monkey Island, Back to the Future, ale především The Walking Dead, který dle slov herních guru znamená něco jako revoluci v žánru adventury. Jinak je The Wolf Among Us prequelem k velmi rozsáhlé komiksové sérii jménem Fables, která je boží a kterou doporučuji i lidem, kteří komiksy moc nemusí.

Jelikož se The Walking Dead opravdu hodně osvědčil, vývojáři se nejspíš rozhodli, že pro The Wolf Among Us doslova zkopírují herní mechaniky. To rozhodně nebylo špatné rozhodnutí, protože jsou praktické a zatím ještě neokoukané. Fungují na principu interaktivního filmu a kladou důraz na to, aby hráč činil zásadní rozhodnutí, která budou mít vliv na další vývoj příběhu. Po adventurovsku prochází lokacemi, kde interaguje s předměty a objekty. V hovorech s postavami vybírá obvykle ze čtyř druhů odpovědí, přičemž na zvolení jedné má omezený čas a spousta odpovědí se podepíše na tom, jak s vámi bude postava v budoucnu jednat. Občas taky přijde nějaká akční sekvence s quick time eventy. Je tedy jasné, že takovéto mechaniky se musí opírat o silný příběh, který by měl být navíc plný napětí a zvratů vzhledem k epizodickému formátu.

Takže – je příběh dostatečně dobrý? Na rozdíl od většiny dílů komiksové předlohy, kde se na denním pořádku zachraňuje svět, putuje mezi dimenzemi a vedou se epické bitvy, je příběh hry skromnější, uzavřenější a stylizovaný do podoby noirové detektivky, ve které se řeší vražda. Bigby se do pozice noirového detektiva skvěle hodí, neboť je špatně oholený, dostatečně drsný a také občas střelí nějakou tu melancholickou hlášku. Grafika a hudba noiru také korespondují, takže atmosféře funguje a těžko jí něco vytýkat.

komiks29

Atmosféra ale bohužel příběh nezachrání od jeho stereotypnosti a předvídatelnosti. První epizoda nastaví laťku hodně vysoko zamotaným dějem se spoustou tajemství, otázek a opravdu nečekaným cliffhangerem, nicméně v průběhu druhé epizody již pravděpodobně každý hráč, který v životě četl/viděl pár detektivek, bude schopen odhadnout, jak se bude příběh dále vyvíjet, kdo za vším stojí a o co mu jde. Stále jsem doufal, že scénáristé mají připravené nějaké eso v kečupem zašpiněném rukávu a něčím mě překvapí, ale bohužel se tak nestalo. Jde prakticky o obyčejnou detektivku, která se liší od masy pouze tím, že postavy mají tváře pohádkových hrdinů.

Problém také vidím v určité nevyváženosti epizod. První má rychlý spád a spoustu akce stejně jako poslední, ale prostřední tři epizody mají nejen velmi pomalé tempo, nedostatek děje a minimum akčních scén (oproti první a poslední epizodě), ale především takřka splývají v jednu. Bohužel slouží jako pouhý můstek od první epizody k poslední. Což o to, můstek může být legrace, ale tohle bohužel není Karlův most plný kreslířů, hudebníků a jiných tvůrců čuryny, ale nudný betonový most, na kterém občas někdo luskne prsty či zavrká holub.

Výtku mám také k hlavnímu záporákovi, který je bolestně nezajímavý (což je pro mě nepochopitelné, neboť jde o pohádkovou postavu, která je ve svém původním příběhu zajímavá velmi) a člověk prakticky nemá důvod vůči němu cítit jakoukoli zášť, protože není svědkem jediného jeho zlého činu. Každý přece ví, že správného záporáka je potřeba nenávidět.

Každopádně hru chválím za to, že rozhodnutí, která hráč v průběhu činí, skutečně mají dopad na další vývoj příběhu (snad i větší než v The Walking Dead). Hráč tedy nemá pocit, že by se pouze vezl, ale že skutečně může ovlivnit život postaviček ve městě, což ho nutí být neustále ve střehu. Kupříkladu velmi zajímavá situace může nastat, pokud se v první epizodě během souboje s jednou postav rozhodnete utrhnout jí ruku.

right-in-the-childhood

Povedené jsou i souboje a akční scény. Přestože quick time eventy nejsou úplně populární herní mechanikou, zde je posilňuje fakt, že scény s nimi jsou dynamické, napínavé a dostatečně epické na to, aby hráči nevadilo, že musí zběsile bušit do klávesy Q, dokud se Bigby nedostane ze sevření svého protivníka. Navíc Q není úplně užitečná klávesa, není-liž pravda? Maximálně tak pokud píšete diplomovou práci o zvucích, které vydávají kachny.

Jinak tvůrci pochopitelně sáhli po kvalitním materiálu, neboť svět komiksu Fables je plný skvělých nápadů a má velký potenciál pro stále další a další příběhy se známými pohádkovými postavami v jejich odvrácené podobě. Ve hře se tedy setkáme s malou mořskou vílou jakožto prostitutkou, žabím princem v roli žebráckého taxikáře a dřevorubcem v podobě opilého násilníka. Thanks for ruining my childhood, game!

Na závěr se nevyhnu srovnání s božským The Walking Dead, které je o jednu či dvě příčky výš než The Wolf Among Us především proto, že nenudí, neustále hráče drží v napětí a ve strachu, co přijde dál, a je plné opravdu silných a emočně vysilujících momentů s mistrně napsaným příběhem. The Wolf Among Us bohužel v některých aspektech pokulhává, ale přesto jde o solidní hru, kterou drží nad vodou stále ještě svěží telltalovské mechaniky, stylová atmosféra, sympatický hlavní hrdina a originální svět vytvořený tvůrci komiksové předlohy.

Bronzový krajíc