Recenze: Risk of Rain

Pokud se chcete stát pilotem vesmírné lodi, musíte vždy počítat s tím, že vás přepadne nějaký druh vesmírného bandity, obzvláště pak v případě, že jste součástí příběhu nějaké knihy, filmu, nebo nedej bože počítačové hry. Vaše vesmírná loď Risk of Rain je přepadena a vy (případně vy a váš kamarád) jste jediným přeživším, který se ještě ke všemu ocitnul na neznámé planetě. Takže se skrz ni koukejte prostřílet a zjistit, co se vlastně na té vaší vesmírné lodi stalo.

Risk of Rain splňuje všechny stereotypy nezávislých her – retro pixelová grafika, hardcore obtížnost, zatraceně cool soundtrack a skutečnost, že jejími vývojáři jsou dva studenti, kteří ji vytvořili někdy v pauze mezi kouřením trávy a onanováním.

Jde o roguelike (zcela nečekaně oblíbený žánr nezávislých vývojářů) a vaším úkolem je v náhodně generovaných 2D levelech plných neustále přibývajících monster nalézt teleport, aktivovat ho, zabít bosse, posunout se do dalšího levelu a v ideálním případě během toho posbírat nějaké cenné power-upy a zkušenosti. Zní to jednoduše, ale je to těžké. A když říkám těžké, tak je to opravdu hodně těžké. Asi tak těžké jako jít na první rande s jeptiškou a přemluvit ji k pohlavnímu styku. Je to tak těžké, že Super Meat Boy, The Binding of Isaac a Rogue Legacy začnou náhle vypadat jako Princess Hair Salon. Pokud nevěříte, pojďme si rozebrat, jak takové ukázkové hraní vypadá:

Na začátku si vyberete jednu z desíti postav (ve skutečnosti však zhruba ze čtyř, protože odemknout všech deset postav trvá déle než postavit dům), přičemž každá má zcela odlišné schopnosti a zcela odlišný způsob hraní. Jakmile se objevíte v levelu, strávíte časový úsek mezi desíti sekundami a desíti minutami tím, že budete hledat teleport – zde poprvé vstupuje do hry princip náhody, který je ve hře dost podstatný. Hra se často odvíjí od toho, jaké máte zrovna štěstí. Vyplatí se teleport najít dříve, protože čím delší dobu jste ve hře, tím se navyšuje obtížnost (je na to takový moc pěkný ukazatel s provokativní zvonkohrou při každém navýšení), ale zároveň se vyplatí i dobře si projít co největší část levelu a najít potřebné předměty, které vám dají užitečné schopnosti. S hledáním teleportu může přijít solidní frustrace, občas se stane, že ho prozkoumáte úplně celý až na jeden malinký kousíček, na kterém se samozřejmě teleport nachází.

komiks16

Souboje s bossy po aktivaci teleportu jsou nejpikantnější část hry. Stejně jako všechno ve hře jsou i bossové náhodně generovaní, někteří jsou snazší (čti hodně těžcí), někteří náročnější (čti zatraceně moc těžcí). Aby toho nebylo málo, po celou dobu souboje se stále objevují monstra, navíc ještě intenzivněji než předtím. Pokud bosse zabijete a budete chtít do dalšího levelu, musíte monstra zlikvidovat do jednoho. Zde nastává problém, pokud jste během souboje s bossem monstra nelikvidovali, může se stát, že vám jich na mapě zbude třeba 60 a vy tak budete muset projít opět různé zapadlé kouty, dokud je všechny nevybijete. Během toho samozřejmě budete s pěnou u pusy zírat na ukazatel postupně se zvyšující obtížnosti v rohu obrazovky.

Hra se dá dohrát zhruba za čtyřicet minut (pro dokončení musíte projít šest levelů), v praxi ale dokončení může trvat několik týdnů, ne-li měsíců, protože umírat budete neustále. Sluší se říci, že hra je strašně NEFÉR! A paradoxně to nelze brát jako negativní aspekt, neboť jde o zcela cílený vývojářský tah a aspekt, díky kterému hra výtečně funguje. Už jen velký důraz na náhodu a štěstí vám bere karty z ruky. Také se může stát, že budete mít rozehranou úžasnou hru, najdete všechny teleporty v dobrém čase, a navíc budete mít u sebe samé skvělé předměty – jenže tu v předposledním levelu narazíte na nějaké na první pohled bezbranné monstrum, které vás zabije jednou dobře mířenou raketou.

Je pouze jedna věc, u které mi hra přijde až moc nefér, a sice multiplayer. Pro hru více hráčů totiž platí stejná pravidla jako pro hru jednoho hráče, a tak se hráči musí o vše dělit – o zkušenosti, o předměty, o peníze. Ve výsledku tedy ve hře nebude jedna silná postava, ale dvě slabé, takže obtížnost se ještě navýší a pravděpodobně se dostanete do situace, kdy již oba hráči jsou schopni dohrát hru v singleplayeru na zhruba každý pátý pokus, ale v multiplayeru jim to pořád nepůjde. Jde o jedinou věc, která kazí prožitek (pokud však plánujete hrát pouze v singlu, tak vám to může být stejně ukradené).

40-percent-rain-575-1361926592

Hra však dokáže hráče dobře motivovat k tomu, aby ji zkoušel neustále znova, protože v něm vyvolává pocit, že na to má, jenom měl prostě zrovna smůlu, nebo udělal nějakou drobnou chybu, ze které se příště může ponaučit. Dostatečně motivující je také neustále se odemykající obsah, zejména každé odemčení nové postavy je událost hodná přípitku a namazání chlebíčku.

Jsou roguelike, které spoléhají na zvyšující se skill hráče (The Binding of Isaac), a jsou roguelike, které spoléhají na zlepšující se atributy postavy při každé další hře (Rogue Legacy). Řekl bych, že s Risk of Rain je to tak napůl. Skill zde hraje zcela zásadní roli (ze začátku nejste schopni dostat se přes první či druhý level kvůli zmatku všude okolo vás, ale po pár desítkách her již víte jak na věc a je to piece of cake), ale podstatné jsou zároveň i lepší předměty a nové postavy, které vám mohou být stylově bližší a mohou učinit hru snazší.

Risk of Rain je tak trošku hra sadistických vývojářů pro masochistické hráče. Hru budete nenávidět i milovat, budete u ní nadávat, zuřit a nejspíš si i sem tam bouchnete pěstí do stolu, ale to je na ní to krásné. Poslední dobou se zdárně vrací hry, které jsou těžké a představují pro hráče challenge, a to je dobře, ne každého totiž baví střílet automatickým zaměřovačem do špatně se skrývajících nepřátel a prokládat to dvacetiminutovými filmovými sekvencemi. Jsou hry, které vás rozpláčou dojímavým příběhem, a jsou hry, které vás rozpláčou svou obtížností. Risk of Rain je ta druhá kategorie.

PS: Soundtrack je SUPER!

Stříbrný krajíc